Weet jij hoe je op stress reageert?

Ken je eigen alarmsysteem

Stress is een normale reactie op een abnormale situatie. Met onderstaande oefeningen kun je er grip op krijgen en voorkomen dat de stress te grote negatieve gevolgen heeft.

Oefening 1

Maak een overzicht waarin je opschrijft hoe je onder stress reageert. Wat merk je aan jezelf bij milde stress? Wat merk je bij ernstige en langdurige stress? Wat merken anderen aan je?

Langaanhoudende stress is moeilijk voor jezelf te registreren.

Oefening 2

Maak een overzicht waarin je opschrijft hoe je onder stress reageert. Wat merk je aan jezelf bij milde stress?

Bepaal voor jezelf ook welk deel van je lichaam gevoelig is voor stress. Geef het gebied aan op het plaatje van het poppetje.

Wat merk je bij ernstige en langdurige stress? Wat voel je? En waar voel je het?

Wat merken anderen aan je?

Schrijf dan concrete opties op wat jijzelf kunt doen in dit soort situaties en wat je van anderen nodig hebt. Bespreek het met elkaar.

Oefening 3:

Heb regelmatig aandacht voor het gebied waar je je stress voelt als je even pauze hebt én bij het einde van je dienst voordat je de afdeling afgaat. Wat neem je waar? Ongemak? Spanning? En/ of bijv. negatieve, niet helpende gedachten?   

Oefening 4:

Let op je ademhaling en wees mindful.

Check ook of je behoefte hebt aan een gesprek met het Mental Support Team. Wacht niet met bellen, zij zijn dagelijks van 8.00-22.00 uur bereikbaar.