Thuiswerken met (jonge) kinderen

Scholen en kinderdagverblijven zijn dicht en jij moet thuiswerken. Hoe doe je dat met jonge kinderen die aandacht en zorg nodig hebben? En met een partner die ook thuis werkt?

  • Maak goede afspraken met je partner. Kijk samen met je partner naar de prioriteiten in jullie werkzaamheden en verdeel de dag in blokken.
  • Werk en zorg op vaste tijden, neem regelmatig pauze en ga even naar buiten. Zo breng je een beetje structuur aan in je dag.
  • Maak een schema met de dagindeling, waaronder ‘schermtijd’ en ‘schooltje spelen’. Structuur geeft rust en regelmaat.
  • Als ouder is het belangrijk om een goede werkplek te creëren. Dan is het helder: als je daar zit, ben je aan het werk. Het helpt om zo scherp mogelijk lijnen trekken om te voorkomen dat je het gevoel krijgt dat je op beide fronten tekortschiet.
  • Creëer ook voor je kind(eren) een vaste plek om aan het schoolwerk of een knutselwerkje te werken. Als je kind ook ergens geconcentreerd mee bezig is, is de kans kleiner dat hij of zij je telkens onderbreekt. Richt bij jongere kinderen bijvoorbeeld een hoekje in met speelgoed en boekjes. Bij een ouder kind kun je een bureautje neerzetten waar hij of zij het schoolwerk kan doen, of kan knutselen.
  • Maak, als de leeftijd van de kind(eren) dat toelaat, met je kind afspraken over de tijdsindeling. Wanneer ben je er voor hen, wanneer niet. En wat wordt er dan van hen verwacht? Gebruik een kookwekker/ timer om de tijd in te stellen, en houd je er aan als de tijd om is.

Bron: NOS

De volgende tips helpen spanning in het gezin te voorkomen of te verminderen:

  • Praat met je kinderen over COVID-19. Geef uitleg op het niveau passend bij de leeftijd, geef ze extra aandacht en steun.
  • Stel ze gerust en laat ze weten dat het oké is als ze zich gespannen voelen.
  • Geef zelf het voorbeeld hoe je om kan gaan met stress.
  • Let op dat er meer spanningen in de huissituatie kunnen ontstaan als je langere tijd dicht op elkaar doorbrengt.
  • Neem even afstand als dat nodig is.
  • Bespreek van tevoren met elkaar wat je doet als de spanning te hoog oploopt, zodat je dit niet hoeft uit te zoeken op het moment van spanning zelf.
  • Spreek een signaal af om een time-out aan te geven en spreek af wat je doet als je even uit de situatie wil stappen (bv tijd in een andere kamer doorbrengen, een wandeling buiten maken, etc.).
  • Bespreek ook wanneer je weer bij elkaar komt om het uit te praten.