Tips om thuiswerken mentaal gezond te houden

Het dringende advies van de overheid is: Werk thuis wanneer dat kan. Ook in de zorg doen veel collega’s dit als hun functie dat toelaat. Maar hoe doe je dat zo goed mogelijk? 

Hoewel thuiswerken zo zijn voordelen heeft, kan je ook snel afgeleid raken. Boodschappen en klusjes die gedaan moeten worden, familie, huisgenoten, de televisie, social media en huisdieren: ze kunnen je allemaal eenvoudig uit je concentratie halen. Hier zijn daarom wat tips om afleiding te voorkomen en je productiviteit te vergroten terwijl je vanuit huis werkt.

Tip 1: Maak ’s ochtends een to-do-list

Begin de dag met een lijstje: wat heb je te doen? Prioriteer je taken door te kijken naar de tijdsinvestering, complexiteit en impact van elke taak. Wissel taken af en verdeel je tijd over concentratie, routine, lezen en bellen.

Welke klussen moeten vandaag af en welke op een ander moment? Een lijstje kan je al vooruit maken. Zo kun je meteen van start.

En maak een planning die voor jou werkt. Ben je ’s ochtends heel productief? Start je dag dan met de belangrijkste taken.

Tip 2: Kleed je zoals altijd

Het kan verleidelijk zijn om je bed uit te rollen en direct achter je laptop plaats te nemen. Maar als je gekleed bent om te slapen of relaxen, is het voor je brein veel moeilijker om in een productieve modus te komen. Probeer daarom je normale ochtendroutine aan te houden om de grenzen tussen thuis werken en thuis wonen zo goed mogelijk af te bakenen. 

In plaats van je dagelijkse autorit, treinreis of fietstocht naar werk kun je ook een andere activiteit proberen om je productiviteit een boost te geven. Denk aan een wandeling, een lichte work-out of meditatie. Of fiets gewoon een rondje in de zelfde tijd die je voorheen nodig had om naar het werk te komen. 

Kleed je daarna om, maak je klaar voor de dag en bereid een gezond ontbijt. Door je om te kleden en klaar te maken voor de taken die voor je liggen, voel je je meer gemotiveerd. Het is bovendien handig voor onverwachte beeldbeloproepen of videomeetings.

Tip 3: Zorg voor routine

Routine geeft rust. Én zorgt ervoor dat je meer gedaan krijgt op een dag. Sta iedere dag om dezelfde tijd op en maak duidelijke afspraken met jezelf. Heb je terugkerende taken? Voer ze iedere dag op hetzelfde moment uit.

Tip 4:  Wees transparant en geef je werktijden door

Het is belangrijk om je werktijden en privétijd thuis te scheiden. Wees daarom transparant; vertel je leidinggevende wat je werktijden zijn als je thuiswerkt en geef in je agenda aan wanneer je beschikbaar bent. Vooral belangrijk als je thuis ook kinderen hebt en/of een thuiswerkende partner.

Geef je leidinggevenden en andere teamleden statusupdates op vaste, afgesproken momenten. 

En vergeet niet om regelmatig geplande pauzes te nemen je benen te strekken, naar buiten te gaan en je brein wat rust te geven.

Tip 5: Neem regelmatig pauzes

Neem regelmatig pauze want als je niet regelmatig een pauze inlast voor je brein en lichaam, dan lijden je gezondheid en productiviteit hieronder. Je brein werkt namelijk net zoals elke andere spier: Het heeft rust nodig. Je kunt op verschillende manieren pauze nemen, bijvoorbeeld in de vorm van:

  • Meditatie
  • Een boek lezen
  • Een podcast luisteren
  • Een korte yogaoefening
  • Maak een lunchwandeling, of ga een rondje hardlopen. Houd wel de 1,5 meter afstand.

Pauzeer vijf minuten per uur of tien minuten per twee uur. Pak bijvoorbeeld elk uur wat te drinken.

Tip 6: Houd contact met je collega’s 

We zijn en blijven sociale wezens. Het is belangrijk om af en toe een gezicht te zien en sociale interactie op te zoeken met collega’s. (Beeld)bel een collega eens met de vraag hoe het met hem/haar gaat!

Videotechnologie en beeldbellen zoals met zoom, skype of what’s app- bellen is ook een fantastische tool om te gebruiken als je op afstand werkt. Het helpt je verbonden te blijven met anderen, zelfs op grote afstand. Wil je het optimale uit je videomeetings halen?

Zorg dan dat je:

  • Je het test voordat je er iets belangrijks mee doet, zodat je zeker weet dat alles werkt.
  • Je bewust bent van je fysieke omgeving in meetings, ga op een professionelere plek zitten als dat nodig is.
  • Je camera gebruikt indien mogelijk, door je camera aan te zetten kun je het wederzijdse begrip en de communicatie vergroten.

Tip 7: Creëer een werkplek

Als het mogelijk is, is het goed om een aparte ruimte in huis in te richten als werkplek. Dit helpt je om je privé- en werkactiviteiten te scheiden en het stimuleert je productiviteit als je in deze specifieke ruimte werkt. Geef bij je vrienden en huisgenoten aan dat je, ook al ben je thuis, onder werktijd niet beschikbaar bent.

Tip 8. Bewaak je grenzen en stop op tijd

Als de plek waar je werkt en woont samen worden gevoegd, kan dat leiden tot een gebrek aan grenzen en pauzes. Stem met je leidinggevende en team af wat er van je wordt verwacht qua werkresultaten. Zo hoef je minder te focussen op hoeveel je werkt en meer op wat je daadwerkelijk bereikt.

Als je je nog steeds overwerkt voelt, creëer dan rituelen rondom het begin en eind van je werkdag, plan verplichte beweging in (bijvoorbeeld een wandeling met de hond, geplande rekoefeningen) en speelsgewijze pauzes. Probeer bijvoorbeeld de Pomodoromo-methode, waarbij je 25 minuten op iets focust en vervolgens een verplichte pauze van vijf minuten neemt. Hier zijn nog een aantal aanvullende manieren om een grens te stellen tussen werktijd en privétijd:

  • Ben je moe of krijg je niets meer gedaan? Stop op tijd! Ga lekker bewegen en zorg voor voldoende slaap: dat geeft een berg energie. Zo kun je de volgende dag weer fris beginnen.
  • Zet je computer aan het eind van de dag echt uit om te voorkomen dat je je e-mail of online chat opent als je gestopt bent met werken.
  • Kies een activiteit om mee te beginnen zodra je stopt met werken, bijvoorbeeld een tv-programma, boodschap of een wandeling.

Bronnen:

Zie ook