Veerkracht

Veerkracht gaat over het vermogen om na een tegenslag jezelf weer te hervatten en er misschien zelfs wel sterker uit te komen. Het gaat om terugveren en doorgroeivermogen. We bezitten allemaal veerkracht. De ene keer wat meer dan de andere keer. 

Wat maakt dat de een veerkrachtiger is dan de ander? Het blijkt namelijk dat het maar voor een klein deel (10%)  te maken heeft met de omstandigheden. Dat betekent dat het vooral (90%)  te maken heeft met hoe we omgaan met tegenslag. Iemand die vooral kijkt naar de eigen invloed op de situatie zal veerkrachtiger zijn dan iemand die alles buiten zichzelf neerlegt en anderen de schuld geeft. Iemand die met anderen praat en hulp vraag bijvoorbeeld zal ook veerkrachtiger zijn dan iemand die alles opkropt. Veerkracht is misschien iets van jezelf, maar dat betekent niet dat je het alleen hoeft te doen. Juist door verbinding te zoeken en te praten over waar je mee zit of waar je in wilt groeien, vergroot je jouw veerkracht.

Hoe je met tegenslag omgaat, is dus vooral gedrag, een vaardigheid. En dus iets dat je kunt leren. De 6 punten om aan te werken om zo je veerkracht te vergroten zijn:

  • Bekijk het optimistisch; focus je op je talent om het positieve te ontdekken in tegenslag (de ultieme mate van veerkracht).
  • Zorg dat je een goede balans ervaart tussen wat je stress geeft en wat je energie geeft (dat kun je leren in de training werkstresspreventie)
  • Ontwikkel goede probleemoplossende vaardigheden. Wist je dat voldoende bewegen daarbij een grote rol speelt?
  • Vergroot je zelfvertrouwen en heb een positief zelfbeeld.
  • Wees nieuwsgierig. Stel vragen, wees open, oordeel niet -maar verwonder je slechts.
  • Ervaar verbinding met anderen. Dat kan je al gewaarworden als je anderen begroet en complimenten geeft. In onderstaande filmpje wordt dit toegelicht.

Wil je hier meer over leren? HagaBeweegt organiseert regelmatig  de training veerKRACHT. Stuur een mailtje naar HagaBeweegt@hagaziekenhuis.nl als je belangstelling hebt. Dan houden we je op de hoogte van de planning van de volgende training.