Zoom-moeheid voorkomen

We zijn in 2020 massaal aan het zoomen geslagen. Als thuiswerker kan het zijn dat je van het ene zoom overleg naar het andere gaat. Dat klinkt efficiënt en zoomen heeft ook zijn voordelen. Ondanks het thuiswerken, kunnen we elkaar toch even zien, vergaderingen duren vaak korter. Toch kleven er ook nadelen aan het zoomen. Er kan zoom-moeheid ontstaan. Wat is dat dan? Zoom-moeheid is de mate waarin je je uitgeput en vermoeid voelt door het vaak of langdurig deelnemen aan videovergaderingen.

In dit artikel wordt meer verteld over zoom-moeheid en waardoor het kan ontstaan.

Hieronder een aantal adviezen om zoom-moeheid te beperken:

  • Beperk video vergaderingen tot 25 of 50 minuten en neem een pauze tot de volgende. Beweeg in de pauze.
  • Neem af en toe een mini pauze van het scherm en kijk even uit het raam of in de verte.
  • Voorkom afleiding en andere dingen doen: sluit alle andere schermen, leg je telefoon weg.
  • Wees expressiever. Als je het met iemand eens bent, toon dat dan ook duidelijk.
  • Ga niet te dicht op het scherm zitten en kies een achtergrond die niet afleidt.
  • Vraag je af of de videovergadering écht nodig is. Er zijn andere alternatieven om te overleggen. Bij een één-op-één gesprek kan je beter kiezen voor een telefoongesprek, dat is minder vermoeiend. Of stuur een e-mail, dat werkt in een aantal gevallen even goed.

Bron: beroepsziekten.nl